ابلاغیه جدید برای حل مشکل طلافروشان + عکس | این ۳ گروه ملزم به ثبت اطلاعات موجودی طلا هستند عودت وجه ۱۵ میلیاردی واحدهای صنفی به شاکیان در مشهد نات کوین لیست شد + قیمت اولیه نمایشگاه گل و گیاه مشهد تا روز جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقرار است | افزایش ساعات برگزاری لاکچری‌های یک میلیاردی در بلوار سجاد مشهد + جدول قیمت (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دو روایت با اختلاف ۱۰ درصدی تورم در ایران خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فروش فوری محصولات بهمن موتور ویژه خرداد ماه از یکشنبه آینده + جزئیات (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بن‌بست در بازار موبایل | مشکل شدید ارزی داریم! خواب زمستانی بازار مسکن در بهار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد | ابزار‌های تشویقی برای مستاجران کدام‌اند؟ راه‌اندازی سامانه برآورد قیمت منطقه‌ای مسکن و کوتاه شدن دست دلالان کدام گروه‌ها باید موجودی طلای خود را ثبت کنند؟ قیمت گذاری برخی از خودرو‌ها آزاد شد | واکنش بازار به آزادسازی قیمت خودرو چیست؟ تکمیل ظرفیت ۳۵ واحد صنعتی خراسان رضوی با تولید «بدون کارخانه» تمدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی تا روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) واعظ‌زاده، مدیر عامل جدید شرکت پدیده کیست؟ + سوابق گزارشی از وجود سکه‌های تقلبی در بازار مشهد نداریم بورس در کما | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) برادران: مالیات طلا فقط مربوط به اجرت است خراسان رضوی، در صدر میزان بازرسی از واحد‌های صنفی اصناف کشور طلا وارد مسیر نزولی شد (امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لاستیک گران شد + جزئیات نحوه خرید لاستیک دولتی (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امروز از اولین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ جا نمانید + زمان ثبت سفارش (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فایل‌های متنوع اجاره در محله جانباز مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دیدار استاندار خراسان‌رضوی با یک هیئت سرمایه‌گذاری از کشور عمان | ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه زائران
سرخط خبرها

گلایه‌های مردمی از طرح کالابرگ اوج گرفت! | یک مسئول پاسخ داد: ماه گذشته طرح فجرانه درست اجرا نشد + جدول

  • کد خبر: ۲۱۷۳۷۱
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
گلایه‌های مردمی از طرح کالابرگ اوج گرفت! | یک مسئول پاسخ داد: ماه گذشته طرح فجرانه درست اجرا نشد + جدول
با گذشت یک ماه از اولین مرحله طرح کالابرگ الکترونیک با عنوان «فجرانه»، اکنون مردم گلایه‌مندند که چرا مانند ماه گذشته امکان استفاده از این طرح را ندارند.

به گزارش شهرآرانیوز، دولت به منظور تامین کالری مورد نیاز دریافتی هر فرد در ماه، طرح کالابرگ الکترونیک فجرانه را به مدت سه ماه (۱۷ بهمن تا ۱۷ اسفند، ۱۸ اسفند تا ۱۷ فروردین و ۱۸ فروردین تا ۱۷ اردیبهشت) راه‌اندازی کرده است. 

در این طرح دهک‌های یک تا ۷ جامعه می‌توانند با استفاده از یارانه ۲۲۰ هزارتومانی ۱۱ قلم کالا شامل شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، تخم‌مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله را با قیمت پایه سال گذشته خریداری کنند. 

در واقع در این طرح دولت مابه‌التفاوت قیمت سال گذشته و امسال هر کالا را به عنوان یارانه با مبلغ ۲۲۰ هزارتومان بر هر شخص دهک یک تا ۷ اختصاص می‌دهد و مابقی وجه این کالا‌ها را هر خریدار خودش باید بپردازد. 
حالا بسیاری از مخاطبان شهرآرانیوز در تماس با این رسانه عنوان داشته‌اند که در دومین مرحله طرح فجرانه همچون مرحله اول امکان خرید ندارند.

گلایه‌های مردم چیست؟

هادی سلامی به خبرنگار ما گفت: ما یک خانواده ۴ نفره هستیم و در ماه گذشته با کالابرگ ۸۸۰ هزارتومانی بدون هیچ‌گونه وجهی توانستم گوشت و مرغ خریداری کنم. اما در ماه دوم امکان خرید مانند ماه گذشته را ندارم. 

محمد وحدتی دیگر مخاطب شهرآرانیوز نیز گفت: به فروشگاهی برای خرید با استفاده از کالابرگ خانواده‌ام مراجعه کردم، اما فروشنده گفت باید به میزان کالابرگ، حساب بانکی‌ات هم پول داشته باشد. خانواده من دو نفره است و کالابرگ ما ۴۴۰ هزارتومان می‌شود. یعنی علاوه بر کالابرگ، ۴۴۰ هزارتومان دیگر در حسابم باید پول باشد تا بتوانم خرید کنم. 

او افزود: می‌خواستم یک کیلو تخم‌مرغ بخرم، اما فروشنده به اجبار ۲ کیلو تخم‌مرغ به من داد. یک کیلو را از کالابرگ کم کرد و هزینه یک کیلوی دیگر را از کارت بانکی‌ام کم کرد. 

صادق رحیمی نیز به خبرنگار ما گفت: ما خانواده‌ای ۳ نفره هستیم و ۶۶۰ هزار تومان کالابرگ ما می‌شود. به فروشگاه مواد پروتئینی برای خرید مرغ مراجعه کردم که هزینه آن حدود ۳۵۰ هزارتومان شد و فروشنده از کالابرگ کم کرد. اما گفت وجه کالابرگ را باید یک‌جا خریداری کنی وگرنه می‌سوزد و امکان استفاده از آن را نداری. 

فروشندگان متصل به طرح کالابرگ نیز اذعان می‌کنند که در ماه دوم اجرای طرح فجرانه، خرید‌ها و حضور مردم در فروشگاه‌ها کمتر شده است. 

در ابتدای اجرای این طرح نیز شهرآرانیوز با محمدامین بابایی، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی درباره نحوه اجرای این طرح به طور مفصل گفت‌وگویی داشت و در آن گفت‌وگو به این موضوع اشاره شد که طرح کالابرگ فجرانه برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی است که دولت فقط ۲۲۰ هزار تومان از این سبد را پرداخت می‌کند و مابه‌التفاوت آن که مبلغی بیش از ۵۰۰ هزارتومان می‌شود را مردم خودشان باید پرداخت کنند. 

یک حساب و کتاب ساده

حالا برای پاسخ به سوالات و گلایه‌های مخاطبانمان به سراغ کاظم رافتی، رئیس اداره امور حمایتی و آسیب‌های اجتماعی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی رفته‌ایم. 

وی به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: در طرح کالابرگ الکترونیک فجرانه یک سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد منطبق بر نظر انستیتو تغذیه ایران با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه‌التفاوت قیمت سبد مبنای سال ۱۴۰۱ با قیمت روز در سال جاری از محل یارانه دولت تامین می‌شود. 

رافتی افزود: برای مثال ماکارونی در سال گذشته ۱۸ هزارتومان بوده و قیمت تعزیراتی آن در سال جاری ۲۴ هزارتومان است. مابه‌التفاوت یک بسته ۷۰۰ گرمی آن که در سبد کالابرگ الکترونیک است، ۶ هزار تومان می‌شود. اگر فردی به فروشگاهی مراجعه کرده و فقط یک بسته ماکارونی خریداری کند، تنها ۶ هزار تومان از یارانه وی کسر می‌شود. 

وی ادامه داد: اگر خریدار، ماکارونی با قیمت بیشتر مثلا ۲۷ یا ۳۰ هزارتومانی بردارد، بازهم همان ۶ هزارتومان یارانه را برای یک بسته ماکارونی دریافت می‌کند و مابه‌التفاوت را خودش باید بپردازد. 

وی گفت: در برنج نیز سرانه مصرف هر فرد در ماه ۲ کیلو است. سال گذشته هر کیلو برنج ۴۰ هزارتومان و امسال ۵۵ هزارتومان شده است. اختلاف قیمت این دو ۱۵ هزارتومان می‌شود. میزان مبلغ اختصاص داده شده برای خرید برنج در طرح کالابرگ ۳۰ هزارتومان می‌شود. اگر فرد برنج گران‌تر مثلا ۸۰ یا ۹۰ هزارتومانی خریداری کند، فقط می‌تواند به میزان ۳۰ هزارتومان از این یارانه استفاده کند و مابه‌التفاوت آن را باید از جیب خود بپردازد. 

گلایه‌های مردمی از طرح کالابرگ اوج گرفت! | یک مسئول پاسخ داد: ماه گذشته طرح فجرانه درست اجرا نشد

ماه گذشته تخلف صورت گرفت 

رئیس اداره امور حمایتی و آسیب‌های اجتماعی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان درباره اختلاف نحوه خرید از کالابرگ الکترونیکی در ماه گذشته و ماه جاری گفت: برای اجرای این طرح شرکت پرداخت الکترونیک دستگاه‌های پوز را در فروشگاه‌های سراسر کشور نصب کرد و به اقرار این شرکت، فروشندگان به اشتباه راهنمایی شدند. 

وی ادامه داد: از طرفی به دلیل رقابت بین شرکت‌های پرداخت الکترونیک برای افزایش میزان تراکنش فروشگاه‌ها و رضایت فروشندگان برای کسب درآمد بیشتر، به نوعی راه تخلف از اجرای طرح را نیز به فروشندگان آموزش دادند. مردم هم که به دنبال خرید بدون پرداخت وجه بودند از این باگ به وجود آمده استفاده کردند. 

رافتی افزود: اکنون باگ این دستگاه‌های پوز شناسایی شده است. در واقع آنچه در ماه گذشته در طرح کالابرگ الکترونیک رخ داد، نوعی تخلف بود. حالا دولت جلوی خطا را گرفته است و مردم ناراضی شده‌اند که چرا نحوه خرید در ماه جدید متفاوت شده است. 

۱۰۴ هزارتومان از کالابرگ متعلق به مواد پروتئینی است

وی بیان کرد: طبق جدول اطلاع‌رسانی شده از سوی دولت در طرح فجرانه، سرانه مواد پروتئینی هر فرد در ماه نیم کیلو گوشت منجمد گوساله، یک کیلو مرغ و یک کیلو تخم‌مرغ است که یارانه این سه قلم ۱۰۴ هزارتومان می‌شود.

رئیس اداره امور حمایتی و آسیب‌های اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: براین اساس یک فرد می‌تواند از مجموع ۲۲۰ هزارتومان یارانه خود، ۱۰۴ هزارتومان آن را از فروشگاه‌های موادپروتئینی و قصابی‌ها و مابقی آن را از سوپرمارکت‌ها خرید کند. 

وی با اشاره به اینکه فروشگاه‌های موادغذایی و سوپرمارکت‌های بسیاری در سطح استان به این طرح متصل شده‌اند، از فروشگاه‌های مواد پروتئینی و قصابی‌ها تقاضا کرد با نصب اپلیکیشن «شما» به شبکه کالابرگ متصل شده و خرید برای مردم را آسان‌تر کنند. 

پاسخ به برخی ابهامات درباره سبد مبنای کالابرگ الکترونیک

مردم تخلفات را به ۱۲۴ اطلاع دهند

وی در پاسخ به این سوال که آیا فروشگاه‌ها می‌توانند مردم را به خرید یک یا چند کالا اجبار کنند؟ گفت: خیر. این موضوعات از طریق دستگاه‌های نظارتی صمت و اتاق اصناف قابل پیگیری است و مردم می‌توانند تخلفات را به شماره ۱۲۴ اعلام کنند. 

رافتی افزود: برای مثال سرانه هر فرد در ماه یک کیلو تخم‌مرغ است و نیاز او نیم کیلو تخم‌مرغ است. میزان یارانه در نظر گرفته شده برای تخم‌مرغ به ازای یک کیلو برای هر فرد در ماه ۷ هزارتومان است. او می‌تواند برای خرید نیم کیلو تخم‌مرغ ۳۵۰۰ تومان آن را که شامل یارانه می‌شود پرداخت نکند، اما باید مابقی وجه نیم کیلو تخم‌مرغ را بپردازد. با این حساب، این فرد تا پایان دوره کالابرگ برای نیم کیلوی دیگر تخم مرغ یارانه ذخیره دارد و تا هر زمان که بخواهد می‌تواند از آن استفاده کند. 

وی تاکید کرد:  فرد در مدت زمان ۱۸ اسفند تا ۱۷ فروردین در هر تعداد نوبتی که بخواهد می‌تواند از یارانه ۲۲۰ هزارتومانی خود استفاده کند و این یارانه نمی‌سوزد. اما اگر تا ۱۷ فروردین از یارانه خود استفاده نکند، این یارانه برای ماه بعد او ذخیره نمی‌شود و امکان استفاده از آن در اردیبهشت ماه را نخواهد داشت. 

۲۷۶۱۸ فروشگاه به طرح کالابرگ در استان متصل هستند

محمدامین بابایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: در ماه قبل در استان دستگاه پوز حدود ۲ هزار فروشگاه متخلف غیرفعال شد. عمده‌ترین تخلف در سیستم‌های این فروشگاه‌ها این بود که وزن‌ها را به‌صورت دستی و صوری وارد می‌کردند که این موضوع در فروشگاه‌های بزرگ کمتر دیده شد. برخی فروشگاه‌ها مردم را مجبور به خرید کالابرگ در یک مرحله می‌کردند. کم‌فروشی و اجبار به خرید برندی خاص از دیگر تخلفات بوده است. برخی فروشگاه‌ها بعد از تعهد دوباره فعالیشان را شروع کردند، اما آن دسته که تخلفاتشان سنگین بود دوباره مجوز فعالیت برایشان صادر نشد.

به گفته وی، در دوره قبل صف‌های طولانی در فروشگاه‌های متخلف بود که قانون را درست اجرا نمی‌کردند که با بسته شدن فروشگاه‌های متخلف این صف‌ها جمع شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی افزود: اکنون ۲۷ هزار و ۶۱۸ فروشگاه در طرح کالابرگ استان فعال هستند و حدود ۱۸ هزار و ۵۱۳ دستگاه پوز فعال است. همچنین ۵۰۶ فروشگاه زنجیره‌ای با ۹۹۰ دستگاه پوز فعال هستند.

بابایی با اشاره به اینکه یک میلیون و‌ ۷۴۴ هزار و ۸۲۳ خانوار‌ یارانه‌بگیر دهک یک تا هفت در طرح کالا برگ الکترونیکی تاکنون از این طرح استفاده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در مرحله اول طرح فجرانه تقریبا ۱۰۰ درصد جمعیت ۷ دهک اول خریدشان را تکمیل کردند و ۱۰۰ درصد افراد مشمول طرح، خرید خود را انجام دادند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->